Internetmarknadsföring

Internet marknadsföring, även kallad I-marknadsföring, webb-marknadsföring, online-marknadsföring, eller e-marknadsföring är marknadsföring av produkter eller tjänster via Internet.
Internet har fört media till en global publik. Växelverkan Internet marknadsföring när det gäller att ge omedelbar respons och framkalla reaktioner, är en unik kvalitet i mediet. Internet Marketing är ibland anses ha en bredare, eftersom det inte bara hänvisar till Internet, e-post och trådlös media, men det inkluderar hantering av digitala kunddata och elektronisk Customer Relationship Management (eCRM) system.
Internet marketing binder samman kreativa och tekniska aspekter av Internet, inklusive konstruktion, utveckling, marknadsföring och försäljning.
Internet marketing hänvisar också till placering av medier längs olika stadier av kundens engagemang cykel genom Search Engine Marketing (SEM), sökmotoroptimering (SEO), bannerannonser på specifika webbplatser, e-postmarknadsföring och Web 2.0 strategier. Under 2008 The New York Times, som arbetar med comScore, publicerades en första uppskattning att kvantifiera användaren uppgifter som insamlats genom stora Internet-baserade företag. Counting fyra typer av interaktioner med bolagens webbplatser utöver det träffar från reklam serveras från annonsnätverk fann författarna potentialen för insamling av uppgifter uppåt på 2500 gånger i genomsnitt per användare per månad.