Årets e-julhandel

Nu börjar det närma sig julhandel och e-handlarna gör allt för att få ut sina budskap så fort och billigt som möjligt. Alla vill vara med och dela på den gigantiska e-handelstårta som förra året var värd över 60 miljarder svenska kronor. Av denna jättesumma väntas e-handeln få ungefär 4,5% eller 2,7 miljarder kronor.

Det är en hel del pengar och det vet företagen om. Därför annonseras det just nu för fullt när det gäller kläder, skor, möbler, leksaker, tv spel och elektronik.

E-handeln i stort ökade med nästan 15% de senaste tre månaderna jämfört med samma period förra året. Målet är alltså att slå denna siffra även under julhandeln, något som ingen tror kommer misslyckas om inget väldigt oförutsett händer. Folk är med benägna att handla på nätet nu än man var för några år sedan. Säkerheten kring transaktioner på nätet har ökat och förtroendet för många företag har även det ökat. Dessutom dyker det hela tiden upp nya nischade butiker som gör att nya människor upptäcker smidigheten och snabbheten med näthandeln hela tiden.

Det ska bli intressant att se siffrorna för årets julhandel i början på nästa år. Det får vi nog tillfälle att återkomma till i denna blogg, så håll utkik!