Ny produkt = lättare SEO

Om man till exempel tänker på en bransch som den som sysslar med att streama film på nätet till en liten summa på 40kr per film. Dessa tjänster är ju ganska nya i förhållande till de flesta andra. De bör då alltså ha ett litet försprång när det gäller SEO’n på sidan då det inte finns så mycket konkurrenter. Om man nu jobbar med hyr film på nätet så har man kanske bara en handfull konkurrenter på marknaden just nu, men vad händer när det dyker upp bättre och moderna konkurrenter? Hyfilmsföretagen lever ju på att besökarna (framförallt nya besökare) hittar en på google eller andra sökmotorer. De nya moderna företaget kanske jobbar väldigt aktiv med SEO medan det äldre företaget helt plötsligt sitter där med alldeless för många och dyra anställda, mängder med dyra driftkostnader och annat.

Med detta sagt vill jag bara poängtera att det kan vara lätt att ta en position på google med en ny produkt/nisch, men allt svårare att hålla positionen. Speciellt om det är en nisch som faktiskt ger pengar på något sätt. Antingen genom försäljning eller annonsering. Det är lätt att ta sig upp, men det är väldigt svårt att stanna kvar på toppen!